Trivselsregler

I en bostadsrättsförening finns det både rättigheter och skyldigheter och vi har alla ett gemensamt ansvar för vår förening. Därför har vi regler som är lätta att följa och som i längden skapar trivsel och en god ekonomi. Vi bör alla känna till våra trivselregler som du finner längst ner på sidan. Skriv gärna ut dem och spara.

Styrelsens uppgift

Styrelsen har som ansvar att förvalta våra gemensamma tillgångar och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. Vi ska med andra ord till så att allas våra pengar används på ett förnuftigt sätt och att våra kostnader inte stiger i onödan.

Ansvar för ordningen

Att bo i en bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar och gemensamma kostnader. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus, utan du har också skyldigheter gentemot föreningen och övriga medlemmar. Tänk på att visa hänsyn till dina grannar och gemensamt bidra till att göra Brf Jakobsdalsvägen 23-29 till en trivsam förening att bo i.

För vem gäller reglerna?

Trivselreglerna gäller inte bara oss som bostadsrättshavare. Även hyresgäster och övriga familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt oss i lägenheten. Trivselsreglerna gäller också för godkända andrahandshyresgäster.

Grannsämja
Om grannen spelar för hög musik, ring i första hand på och säg det. Om det inte hjälper efter att detta påpekats ett antal gånger så kan du kontakta styrelsen. Tänk på att det egna golvet är någon annans tak. Om du planerar in en större fest i din lägenhet, sätt upp lappar i hissen/port så dina grannar är förbereda på lite mer ljud än vanligt.

Hjälp gärna grannen genom att sticka ner tidningar och post i brevlådan. Då är det inte så uppenbart att någon är bortrest.

Har Du frågor?

Har du funderingar över något som vi tar tas i dessa regler är du alltid välkommen att kontakta styrelsen. Om vi alla tänker på föreningen som vår, sorterar avfall på rätt sätt och tar hand om huset så kan vi hålla våra avgifter fortsatt relativt låga.

Trivselregler.pdf